onsdag 3 juli 2013

Runes Rökiga American BBq Sause

Jag har idag hälsat på Matias på Doft & Smak.
Och jag hade med mig en sås/glace till honom som jag kokade igår.
Han tyckte den var så bra att han ville jag skulle lägga ut receptet.
Så det kommer här:
 
Detta är några av kryddorna jag använde - men det var fler.. 
 
 

 
Foto Matias på Doft & Smak
 
Runes Rökiga American BBq Sause       på en höft
1-2 msk olivolja
1 st stor rödlök finhackad
7 vitlöksklyftor, skivade
1 msk tomatpure
1-2 msk rödvinsvinäger
2 burkar tomatkross
1 kalvbuljongtärning
½-1 dl ketchup (tömde jag min felix flaska - normalt använder jag chilisause)
1-2 msk oregano
1-2 msk american BBq spice (Santa Maria)
1 tsk rökt paprikapulver
Jag hoppas jag inte glömt något nu...

Rödlök och olivolja i en gryta - karameliseras
Tillsätt vitlöken som får frasa med utan att brännas
Tillsätt tomatpurén som får fräsa lite
Tillsätt resten av ingedienserna
Sätt på lock och sjud i  timme - rör om då och då
Ta av locket och reducera en kvart i taget till dess du tycker att du har en bra konsistens
(kan smakas av med socker och salt - smaksak)
Mixa allt - passera genom sil - kyl snabbt och häll på i väl rengjord flaska