söndag 29 september 2013

Recept: Mustig Köttfärssoppa på mitt vis


Detta recept går att göra fortare, men jag tycker den blir godare med långkok
 


500 g köttfärs
250 g vitkål, strimlad
2 st gula lökar, i grova bitar
7 st stora vitlöksklyftor, grovhackade
1 liter tomatkross
2 lit vatten
1 msk rosmarin
2 msk oregano
2-3 msk worchestershire sause
4 st köttbuljongtärningar

Stek lök, vitkål och vitlök så dom tappar spänst
Häll över i stor gryta
Bryn köttfärsen och häll i grytan
Tillsätt tomatkross, vatten, buljong och kryddor
Lock på - låt sjuda i ca 2 timmar

Tillsätt
150 g kålrot, i småbitar
150 g morot, i småbitar

Sjud i 30 min

Tillsätt
10 cm purjo, strimlad
2 st paprikor, i bitar (brukar jag inte ha i normala fall men jag hade dom i kylen)

Sjud i 30 min - Smaka av med salt och peppar

Klart - nu har du ca 5 liter mättande soppa