onsdag 29 oktober 2014

Recept: Skogsdoftande Bolognese i min Crock-pot

Jag har haft frysen full med råvaror - och kämpat med att tömma den
Samtidig har jag längtat efter Pasta Bolognese
Så idag passar jag på att frystömma och göra en annorlunda Bolognese i pottan

Recept längre ner i detta inlägg

Jag fick matgäst ikväll och det var mycket trevligt
Vi har gjort ett upplägg var ikväll

Dagens middag

Pasta med skogsdoftande Bolognese
Mitt Upplägg

Zuzz Upplägg

Detta går att göra i vanlig stekgryta - men fodrar då passning

I detta recept har jag förbrynt bacon och köttfärs, det är bara för att lyfta smakerna lite extra - det är inte nödvändigt - du kan bryta ned färsen och för dela ut bacon i pottan och det blir gott det med.

Receptet:

3 hg Köttfärs, brynt utan att röra för mycket så den blir "grov"
240 g Bacon, Skivad i bitar och brynt
2 Gula lökar, grovhackad
8 st Vitlöksklyftor, riven eller hackad
1 dl Trattkantareller, torkade som läggs i vatten
1 st Morot, grovriven
1 st Paprika röd, grovskivad
½ st Paprika grön, grovskivad
250 g Coctailtomater, hela
2 burk Hela skalade tomater
2 dl Älgfond
2 dl Chilisause
1 msk Worcestershire sause
1 msk Svartpeppar grovmalen
1 msk Rosmarin
2 msk Oregano

Allt blandas i pottan - täck med vatten
Kör 7-8 timmar på låg effekt i pottan

Smaka av med - Salt, Tabasco - 
Red med  maizena

Kör 30-40 min till

Servera med pasta

----------------------------------------
Av detta recept har jag förberett en pastagratäng till 3 personer, samt vi är 2 som har ätit oss rejält mätta, jag fryser in 2 rejäla portioner med spagetti och bolognese, samt att jag har två byttor som hamnar i frysen som kommer att räcka till 2 eller 3 personer.
-------------------------------------