söndag 23 november 2014

Öppen Lasagne med Bolognese2014 samt Ost & Rosépepparsås

Känner mig lite uppspelt idag
Det är inte första gången någon gjort en Öppen Lasagne

Men det är det för mig
Dessutom får jag inviga mitt nya Bolognese recept som ni hittar längre ned.

Dagens Middag
Öppen Lasagne med Bolognese2014 
Ost & Rosépepparsås 
Confiterad Rödlök och Paprika




Recept: Kockens Bolognese 2014
Olivolja att steka i
500 g nötfärs - brynt
1 st hel vitlök - tillsatt till nötfärsen under bryning
150 g bacon - strimlad, brynt
2 st gula lökar - finhackade, svettade i panna
1 dl vatten
1 burk hela skalade tomater
4 dl ajvar
1 msk grovmalen svartpeppar
1 msk oregano
2 msk kalvfond
1 msk worcestershire sause

Blandas i gryta eller rymlig stekpanna med lock

Sjud under lock 2-4 timmar


Smaka av med salt - Klart att servera


Ost & Rosépepparsås



Ingredienser

4 dl               Gräddmjölk
2 tsk             Rosépeppar
1 msk           Vetemjöl
25 g              Smör
1 st               Riven vitlöksklyfta
200 g            Riven ost 
100 g            Cream Cheese

Baskrydda (1-9 Vitpeppar-Salt)








Gör så här:

Smält smöret och tillsätt vitlök o rosépeppar
Vispa i mjölet slätt
Tillsätt gräddmjölken under vispning - lite i taget
Låt sjuda i 5 minuter
Tillsätt cream cheese rör ihop
Tillsätt den rivna osten - rör ihop och ta från plattan
Smaka av med baskryddan






______________________________________
Titta gärna in i min grupp
på Facebook