fredag 21 november 2014

Recept: Kockens Köttbulle 2014


Det ska börjas i tid - köttbullar till jul

Och idag med ett nytt recept jag sammanställt av en hel drös andra recept



6 portioner:
1 dl              panko ströbröd
1 msk          potatismjöl
1-1,5 dl       vispgrädde
1 tsk           salt/ vitpeppar (9 delar salt och 1 del vitpeppar)
3 msk         finhackad gul lök
400 gr         nötfärs
                   smör och rapsolja att steka i

Så här gör du:
Blanda panko, potatismjöl, grädde, salt och peppar i en bunke. Låt svälla ca 10 minuter.

Fräs löken i olja i en stekpanna på medelvärme 5 minuter, tills den mjuknar. - kyl
Blanda allt i en bytta -  blanda väl, men inte för länge – då finns risk att färsen bli seg.
Ställ i kylen så smeten får ta ihop

Forma smeten till ca 35-40 köttbullar (för 6 portioner).

Tips:
Fukta händerna med lite olja mellan varven
(bra att ha vinylhandskar i det läget)

Jag stekte köttbullarna i rätt mycket smör och rapsolja i en stekpanna på medelvärme 7–8 minuter
Sedan fick dom gå i klara i ugn ca 6 min - kom ihåg - jag gjorde väldigt stora köttbullar.

När dom var klar hällde jag upp dom i ett durkslag.
Bara för att inte allt för mycket fett skulle följa med.




Jag gjorde en lite större sats.
89 st stora köttbullar (ca 20 g/st) blev det av 1,7kg köttfärs
Bara för att jag hoppas ha kvar några till julbordet
Men nu tvivlar jag på det - nu är det bara 74 st kvar
Måste kylas, vaccumförpackas och in i frysen snarast.