söndag 21 december 2014

Baconcrépes - så gör jag

Före jul borde jag ju hålla igen - men jag startar upp med en kaloribomb
Detta är en enkel men god variant på Crépes
Ska man göra äkta - så ska man bara steka ena sidan på pannkakan - det gör inte jag.

Jag tänker att dom flesta vet hur man gör pannkaka - men för er som inte vet - så här gör jag.

2 dl vetemjöl
1-2 krm salt
4 dl mjölk
2-3 ägg beroende på storlek 
20 g smält smör (gott med ännu mer)

Blanda mjöl och salt
Vispa i hälften av mjölken - och äggen så du inte får några klumpar
Tillsätt resten av mjölken lite i taget medan du vispar.
Här ställer jag in smeten i kylen för att svälla
(Men du kan blanda i det smälta smöret direkt och börja grädda pannkakorna direkt om du vill)

Låt smeten dra i minst en timme - du kan förbereda detta kvällen före och täcka med plastfolie innan du ställer det i kylen.

Smällt smöret och vispa ihop det med pannkakssmeten. 
Stek tunna pannkakor - låt dom svalna

Under tiden gör du Baconstuvningen

Så här gjorde jag:
Fräste 150 gr finklippt bacon i 15 gr smör
Tillsatte 2 msk vetemjöl och vispade ihop
Tillsatte en ½ dl mjölk - vispade till det började ta ihop
då tillsatte jag ytterligare en ½ dl mjölk i stråle samtidigt som jag vispade
Smaka av med salt och svartpeppar


Jag la 2 tsk i varje pannkaka och rullade ihop den
La i form - det blev totalt 9 st
På det la jag 140 gr riven ost
Körde i 200 graders ugn i 12 min

Var sugen på att servera med hjortronsylt
Men eftersom sältan i baconet passar bra med syran i lingonsylt så blev det.
Lingonsylt och smör

Ska jag vara ärlig så kommer jag att göra dubbelt så mycket stuvning nästa gång.

Ha en underbar kväll