torsdag 18 december 2014

Fisk & Skaldjursgryta a' la Runé - Recept

Dax för en gryta ikväll tillsammans med min vän Zuzz
Med fisk och skaldjur denna gången
Recept längre ned

DAGENS MIDDAG

Fisk & Skaldjursgryta a' la Runé 

Med kokt potatis & toppat med bacon


Och sallad i botten



Recept - Fisk & Skaldjursgryta a' la Runé

125 g       bacon, finstrimlat
1 st          rödlök, tunnskivad
2 tsk        oystersause
1 tsk        fishsause
2 msk      hummerfond
2 dl          grädde
300 g       valfri fisk i rejäla tärningar - jag rensade frysen på div
2 dl          räkor - skalade
                Lite olja och en klick smör att steka i

Fräs bacon krispigt i lite olja - låt rinna av på hushållspapper
Stek löken mjuk och glansig i lite olja och en klicksmör
Tillsätt grädde, oystersause, fishsause och hummerfond under vispning
Tillsätt fisken och låt det få ett uppkok
Red med maizena om det behövs
Ställ åt sidan 15 min

Tillsätt räkorna och ett snabbt uppkok (om du vill göra det enkelt till serveringen så lägger du i baconet nu - jag sparade det till serveringen)
Smaka av med salt och vitpeppar

Tips/förslag:
Om du vill (jag glömde)kan du tillsätta ½ dl vittvin innan du tillsätter grädden som du då minskar med motsvarande mängd grädde