onsdag 17 december 2014

Mina Julbord 2010 - 2013 inkl några recept & inspiration

______________________________

2014
Vi är inte där än
Men jag har sett efterlysningar på recept på kalkon
Och jag kanske kan inspirera någon
Därför kommer detta inlägg nu istället för på julafton
_____________________________
2013
 Och så var det dags för Matomanens  årliga julbord
Men detta blir nog det sista
Längst ner så bjuder jag på 2 recept


För att inte hungra ihjäl innan jag fick äta middag så blev det en liten

Jullunch 

Och så - mätt i magen fortsatte jag med mina förberedelser...
Runes Gravade Lax

Gamla Bettan - Kalkonen alltså

Kycklingben och lår - Honungsglaserad fläskfilé 
Thai Kycklingwok - Rödvinsbräserad Älgtunga

Julbuffé 2013
 
Vitkålssallad, Rödkålssallad, Runes Matjessillröra 
Kalkonsås , Potatissallad, Rödbetssallad, Kalkonfyllning

Helstekt Fläskfilé, Gravad Lax

Honungsglaserad Karrétjälknöl, Rövinsbräserad Älgtunga
Kycklingben, Kycklinglår, Köttbullar, Prinskorv
Kalkon, Glacerad Karréstek, Glacerad Fjällsida
Thai Kycklingwok, Omelett med Gräddstuvade Champinjoner
Alspånsrökt Fårfiol







Runes Matjessillröra
200 g Klädesholmens matjessill, skuren i små bitar
2 st kokta ägg, hackade
1 st liten rödlök, finhackad
2 msk turkisk yoghurt
1 nypa flingsalt
Önskad mängd dill

Rör ihop och låt stå ett par timmar i kylen så smakerna får mogna, jag gjorde den kvällen före.






Runes Kalkon

Fyllning: Cornflakes, tunnbröd, musli, torkade aprikoser och torkade kantareller - Kör i mixer - klart

Olivolja i botten på formen, morot, selleri och inkråmet i botten av formen

Smek försiktigt in handen under skinner - viktigt att det inte går sönder. Skicka in nästan allt kryddsmör mellan skinnet och brösten, dra till skinnet, fyll kalkonen med fyllningen och den sista klicken kryddsmör - fyll den inte för full efter som fyllningen sväller under tillagningen


Bind upp kalkonen så godiset inte rinner ur innandömet den stora burken till höger är min universialkrydda - bra att ha till mycket 1 del vitpeppar och 9 delar salt. Häll ca ½ dl konc glögg i kalkonen klappa in kryddorna på kalkonen

Koka 2,5-3 dl vatten och lös upp 2 hönsbuljongtärningar - häll buljongen i botten på formen, täck kalkonen med folie - stoppa in i ugn på 175 grader och kör ca 2 timmar.

Efter 2 tim ta ut kalkonen ur ugnen, ta bort folien och ös den llla pippin. Stoppa in en termometer i kalkonen och stoppa in den i ugnen igen - sänk värmen till 150 grader

Ös kalkonen varje halvtimme till dess den uppnår innertemp 72 grader.

OBS !!! Viktigt kolla lite överallt att den har uppnått rätt temp.

Skyn som var kvar i formen silade jag ned i en såsgryta - tillsatte grädde - kokade upp och redde av till krämig konsisten.
Det blev en god sås till kalkonen.
God Jul till er Alla !!!

______________________________
2012
I år tog jag det lugnare med julbordet än tidigare år...


 23 Dec - Julkalkonen förberedd
300g kryddsmör med cajunnkrydda från herbaria, cest från både apelsin och citron,
vitlök. rödlök och citron i skrovet, kryddsmöret under skinnet och inuti kalkonen.
Sedan så la jag dit kalkonlever

Stoppade den i Crock-Poten
 
10 Tim senare

Den blev så extremt mör att den höll inte ihop när jag lyfte ur den.
Men smaken var det inget fel på.

 Gräddig omelett med champinjonstuvning

 Skinka, senap och sill

 Prinskorven me köttbullarna

 Kyckling och bacon

 Lammracks, kycklinglår och kalkonen

Det blygsamma julbordet

Mätt blev jag och mina gäster

GOD JUL ALLA GOA LÄSARE !!!

Nu blir det alternativ jul...



______________________________
2011
Inte min bild
Hohoho, nu ska vi se vad en matoman kan hitta på..
Kalkonen

Förberedelser:
Kryddsmör under skinnet,
Apelsinmarinad insprutat,
Kryddat och masserat.
Nu in i ugnen och ös ofta

Blir svårt att hålla fingrarna borta till matdax

Marinerade Kycklinglår Crock-Pot style
Kanel och ingefärs-marinerade Revben Crock-Pot style
Apelsin och clementin Kalkon

Gräddstuvade köttullar och korv

Rödkålscoleslow
  
Tillkommit har en omelett med kantarellsås


Jag önskar er alla en riktigt God Jul.
...


______________________________
2010

Ägg, 2 sorters sill, Tångkaviar, Kaviar,
Omelett med kantarellstuvning.

Potatissallad, Köttfärskorvar, Varmkorv, Köttbullar,
Grillad och bräserad karré, Glaserade revbensspjäll,
Fylld vildkyckling, Marinerade och grillade kycklinglår,
Broccoligratäng.

Och på längden