torsdag 12 mars 2015

Karl-Johan & Champinjonsås - Stekt Ris - Recept

Idag gick det inte alls som jag tänkt
Hade tänkt göra rispuckar - men det gick fel
Bjuder dock på recepten 
 Samt idéer på förbättringar - om ni vill prova

Recept - Karl-Johan & Champinjonsås
Detta behövs:
15 g torkad karl-johansvamp
2,5 dl vatten
50 gr rödlök, grovhackad
15 gr smör
2 msk rapsolja
300 g champinjoner
1 msk dijonsenap
1 msk muschroom soy
2 dl grädde

Gör så här:
Hetta upp smör och olja
Fräs löken hastigt
Tillsätt svampen - minska värmen till hälften
Låt fräsa till nästan all vätska är borta
Tillsätt dijonsenap, vatten, grädde och muschroom soy
Koka upp, smaka av med salt och vitpeppar
Red med maizena
Klart
-----------------------------------------------------------
Som jag skrev i början på inlägget.
Jag tänkte prova att göra rispuckar
Så här gjorde jag

Jag blandade:
250 g Kokt kallt kladdigt jasminris
80 g paprika - finhackad
80 g rödlök - finhackad
2 tsk grillkrydda (välj själv)

Sedan:
Formade jag biffar av det och stekte i smör och rapsolja

Vad jag dessutom borde ha gjort är att tillsatt:

2 ägg
1 msk maizenamjöl
Blandat allt och sedan forma biffar av det 
Sedan stekta dom 5 min på varje sida i smör och rapsolja


Men missförstå mig rätt - detta var oxå jättegott