lördag 14 mars 2015

Mina första Piroger - med recept

Givetvis så hade jag glömt köpa hem jäst - Så idag fick det bli en bakpulver variant.

Jag bjuder givetvis på receptet med jäst oxå - Det hittar du längst ned i detta blogginlägg.

  
Mina första piroger
Fyllning:
4 st         vitlök
1 st         stor gul lök
120 g      bacon
2 msk     rapsolja
350 g      köttfärs
150 g      riven morot (2 st)
1 dl         vatten           
3 msk     vetemjöl
500 g      passerade tomater
1 dl         chilisause
1-2 msk   spiskummin (smaksak)
                  salt & grovmalen svartpeppar
200 g        riven ost

Så här gjorde jag:
Jag tog matberedaren, kastade i 4 klyftor vitlök och körde lite snabbt
Tillsatte den skalade och delade gula löken och körde till den var finhackad - men inte mos
Klippte ned baconet i min wokpanna som jag har lock till
Tillsatte rapsoljan och fräste baconet krispigt under omrörning
Sänkte värmen och skickade i löken som fick svettas i pannan under omrörning
Höjde värmen och tillsatte köttfärsen som fick brynas under omrörning
Tillsatte morötterna och fräste lite - satte på locket och minskade värmen
Lät sjud 5 min - tog av locket
Pudra på mjölet - rörde om så det blandades väl
Hällde över passerade tomater och chilisause
Kryddade med 1-2 msk spiskummin (smaksak)
Lät sjuda 5 min under omrörning
Smakade av med salt och grovmalen svartpeppar - ev spiskummin
Rörde ned osten så den smälte


Ställde åt sidan för att kylas - nu tar vi degen....

Pirogdeg bakpulver
4 tsk              bakpulver
100 g            smör
3 dl               mjölk
1 tsk              salt
2                    ägg
8 dl               vetemjöl + mjöl till utbakning
                     Till pensling: ägg

Så här gjorde jag - du kanske har ett snabbare sätt

Blandade rumstempererat (mjukt) smör med bakpulver och salt  i hushållsassistent
Tillsatte ägg och vetemjöl och körde till slät och elastisk deg (5-6 min)
Detta kan göras för hand - men tar då ca 10 min av knådande

Färdig deg vägd 1122 gr - så jag delade den i 6 delar om ca 187 g
Så petig behöver man inte vara - dela degen som du vill

Kavlade ut den på mjölat bord så tunt jag tyckte var lämpligt
La ca 1 dl köttfärsröra i mitten
Vek ihop och rullade kanterna

La på bakplåtspapper - Penslade med ägg - stack några hål med vass kniv
Körde 12 min i 200 graders ugn
Lät vila på galler under bakduk några minuter

Klart för servering




-------------------------------------------------------
Om jag varit uppmärksam och köpt hem jäst så hade jag gjort så här

Pirogdeg  Jäst
50 g              jäst
100 g            smör
3 dl               mjölk
1 tsk              salt
2                    ägg
8 dl               vetemjöl + mjöl till utbakning
                     Till pensling: ägg


Gör så här:
Smält smöret,
Tillsätt mjölken och värm till 37 grader (fingervärme).
Vispa slätt - smör, mjölk, jäst, salt och ägg.
Arbeta ner mjölet så att det blir en slät och lätthanterlig deg.
Låt den jäsa cirka 30 minuter under bakduk.
Ta upp degen och dela degen som du vill

Kavla ut degen till rundlar på mjölat bord så tunt du tyckte är lämpligt
Lägg ca 1 dl köttfärsröra i mitten
Vik "plättarna" så att det blir halvmånar.
Tryck till kanterna med gaffel.
Låt jäsa ytterligare 30 minuter på bakplåtspapper på plåt.
Pensla med ägg - stck några hål med vass kniv
Kör ca 12 min i 200 graders ugn
Lät vila på galler under bakduk några minuter