lördag 31 oktober 2015

Ugnsstekt Honungsfläsk, Syrlig löksås, Potatiskaka

En galen ide ur min förvirrade hjärna
Hur man sabbar en svensk husmansklassiker
Eller ?
Jag har varit sugen på
Stekt sidfläsk med löksås och kokt potatis
En av mina absoluta matfavoriter

Men någonstans gick det fel....
Så här blev det & 3 recept inkluderat


Ugnsstekt Honungsfläsk
800 gr   rimmat sidfläsk
3 msk    rapsolja
             baskrydda
             honung flytande



Kryssa svålen


Skiva rimmat sidfläsk ned till svålen

Sätt lite honung i skårorna och salta
Strissla honung över köttet


25 min i ugnen 200 grader, varmluft 
(vanlig ugn +25grader)
Ta ut o strissla mer honung, pensla ut
In i ugnen 15-20 min ytterligare
Klart

Kockens Potatiskaka 1 port

Ingredienser stor muffinsform (i papper)
2-3        Potatis, tunnskivad
             Potatismjöl
             Baskrydda
1 st       Äggula
2 tsk     Västerbotten ost riven
1 tsk     Smör

Förberedde allt jag behövde
Jag skalade och tunnskivade potatis
Förkokade dom 4-5 min i saltat vatten
Kylde snabbt i kallt vatten

Plockade fram; Potatismjöl i djup tallrik, formen separerade äggula, Baskryddan (1 del vitpeppar 9 del salt) skivade rödlök, rev lite västerbottenost, tog fram 1 klick smör.

Nu bygger vi kaka
Lägg ett lager potatis runt om och en liten bit i botten
Krydda med Baskrydda
Pudra några skivor potatis i potatismjöl
Krydda med Baskrydda
Upprepa
Häll på äggula, baskrydda riven ost och smörklick
Klart
Kör i ugn ca 25-30 min på 200 g varmluft, vanlig ugn + 25 grader

 Syrlig Löksås
3-4 dl    röd och gul lök, hackad
3 msk    rapsolja
1,5 dl    crème fraiche

Stek löken i oljan i ca 10 min utan att det bränns
Tillsätt crème fraiche och rör om hela tiden medan du ger det ett uppkok.
Smaka av med önskad mängd baskrydda

Klart

DAGENS MIDDAG

Ugnsstekt Honungsfläsk, 
Syrlig Löksås
Potatiskaka
Stekt Röd & Gul Lök