söndag 22 november 2015

Bästa Pizzadegen....... /Recept

...Jag har provat - Tack Zeina
Pizza Hav & Skog
Tror dessutom att dessa skulle bli bra pitabröd.

Jag följde inte receptet slaviskt, men tror det blir bättre som hon gör det.
Jag kommer att berätta hur jag gjorde, och längst ned hittar ni både adressen till hennes blogg och receptet.

Ingredienser:
Detta recept ger ca 2 pizzor!
12g torrjäst
1 tsk salt
0,5 tsk socker
CA 5 dl vetemjöl special
1 dl durumvete
2,5 dl vatten
0,5 dl olivolja eller rapsolja

Så här gjorde jag:
Blanda alla torra ingredienser
Tillsätt oljan och ljummet vatten ca 50-55 grader
Kör degen i maskin ca 8 min
eller för hand ca 15 min för att frigöra allt gluten.

Det bästa vore om degen får jäsa i kylen över natten. Den klarar sig i kylen flera timmar.
Ta en tillräckligt stor bunke så den inte jäser över kanten, och täck ordentligt med en plastpåse. Mjöla degen så den inte fastnar.

Har du inte tid att vänta så länge så låt degen jäsa i rumstemperatur i ca 45-60 min.

När degen jäst klart så delar du den i 2 delar och formar till 2 bollar.
Låt vila i ca 10 min så blir dom lättare att kavla!

Starta ugnen på 225 grader varmluft, vanlig ugn +25 grader

Kavlade ut degen tunt och lade på bakplåten med ett bakplåtspapper mellan.
Gör detta innan du toppar pizzan!

Toppa din pizza med det du behagar.

Pizza Bacon & Lök
För att se om pizzan är klar lyfter du på den och ser undersidan av degen.
Den ska ha en fin gräddad färg. -. Jag körde 8 min

Pizza Hav & Skog



Det blev 2 olika pizzor idag 

Pizza Bacon & Lök
Pizza Bacon & Lök
125 g Bacon
2,5 msk Tomatsås, 
125 gr Mozzarella, 
25 g Riven Gouda,
50 gr Tunnskivad Gul Lök
Pizza Bacon & Lök

Pizza Hav & Skog
120 gr Sallads Musslor
100 gr Gula Kantareller, Smörstekta
2,5 msk Tomatsås, 
125 gr Mozzarella, 
25 g Riven Gouda,
50 gr Tunnskivad Gul Lök

Pizza Hav & Skog



------------------

Zeinas recept HÄR

Detta recept ger ca 4 pizzor!
20 g jäst
2,5 dl vatten
CA 5 dl vetemjöl special
1 dl durumvete
0,5 dl olivolja eller rapsolja
1 tsk salt
0,5 tsk socker

Lös upp jästen med ljummet vatten.
Tillsätt resten av ingredienserna och knåda ordentligt i några minuter. 
Det bästa vore om degen får jäsa i kylen över natten. 
Den klarar sig i kylen flera timmar. 
Ta en tillräckligt stor bunke så den inte jäser över kanten 
och täck ordentligt med en plastpåse. - Mjöla degen så den inte fastnar. 
Har du inte tid att vänta så länge så låt degen jäsa i rumstemperatur i ca 45 min.

När degen jäst klart så delar du den i 4 delar och formar till en boll. 
Låt vila i ca 10 min så blir dom lättare att Kavla!

Nu till knepet som ger dig den bästa pizzan.
Sätt ugnen på högsta värme och välj att värmen ska komma från nedre delan av ugnen. 
Ställ in en plåt på nedersta falsen av ugnen och stäng luckan. 
Låt ugnen stå så i ca 15 min så den blir ordentligt varm.

Kavla degen tunn och lägg sedan den på ett bakplåtspapper.
Gör detta innan du toppar pizzan!

Toppa din pizza med det du behagar. Gör inte det typiska misstaget att dränka din pizza i ost. När osten smälter så försvinner resten av ingredienserna. Lagom är bäst.

Ta din pizzaspade (stänkskydd) och lyft pizza tillsammans med bakplåtspappret och lägg det direkt på den varma plåten i ugnen. Var försiktig för att plåten är väldigt varm nu. Pizzan blir klar väldigt snabbt på detta vis. Ha koll så du inte bränner den. För att se om pizzan är klar lyfter du på den och ser undersidan av degen. 
Den ska ha en fin gräddad färg.

Visste ni att Zeina vann 
”Matbloggspriset folkets val 2015”