onsdag 16 december 2015

Köttbullar Julen 2015


Lite får jag väl anstränga mig inför Jul

Ännu ett recept på köttbullar
Letar ju efter det optimala

Ostekta väger dom ca 40 g/st

1 kg blandfärs
1 dl mjölk
3 msk crème fraiche
2 ägg
1,5 dl gul lök, finhackad
1 dl potatismospulver
1,5-2 msk salt
1 msk hel kryddpeppar, mortlas fint

(ev flytande smör till plåten)

Tillagning
Starta ugnen - ta fram en djup ugnsplåt
Sätt flytande smör i botten eller ett bakplåtspapper i botten.

Blanda alla ingredienser inkl kryddor
Stek lite färs för att kolla kryddning, krydda på om det behövs

Rulla köttbullar (jag använder ett snapsmått 4 cl för att få samma storlek på bullarna.)

Ha gärna lite kallt vatten att skölja händer och mått i så lossnar färsen lättare.

Lägg bullarna i ugnsplåten - kör i ugn ca 20-25 min - rör om då och då



Klart

Min vän Zuzz tyckte dom var goda

Stekta väger dom ca 29 g/st

När jag ska servera köttbullarna
steker jag dom i smör på lågvärme 5-10 min