måndag 14 december 2015

Pitabröd fyllt - recept

Jag är inte bagare - Det bevisar detta

Lägger dock ut det så ni som är bättre på att baka...
Kan justera och förhoppningsvis dela med er.

 Jag gjorde för en tid sedan en pizzabotten 
med recept från Zeinas Kitchen
Och insåg att det borde bli bra pitabröd

Det blev det - men mina blev inte så vackra
Men fick i alla fall ihop ett fyllt pitabröd
Ingredienser:
1 påse torrjäst
1 tsk salt
0,5 tsk socker
CA 5 dl vetemjöl special
1 dl durumvete
2,5 dl vatten
0,5 dl rapsolja

Så här gjorde jag:
Blanda alla torra ingredienser
Tillsätt oljan och ljummet vatten ca 50-55 grader
Kör degen i maskin ca 8 min
eller för hand ca 15 min för att frigöra allt gluten.

Det bästa vore om degen får jäsa i kylen över natten. Den klarar sig i kylen flera timmar.
Ta en tillräckligt stor bunke så den inte jäser över kanten, och täck ordentligt med en plastpåse. Mjöla degen så den inte fastnar.

Har du inte tid att vänta så länge så låt degen jäsa i rumstemperatur i ca 45-60 min.

När degen jäst klart så delar du den i 4 delar och formar till 4 bollar.
Låt vila i ca 10 min så blir dom lättare att kavla!

Starta ugnen på 225 grader varmluft, vanlig ugn +25 grader

Kavlade ut degen tunt, vek ihop den och nöp ihop kantern som jag fuktade med lite vatten och lade sedan på bakplåten

Körde 9,5 min i ugnen - klart

Köttet var en tjälknöl på picknicbog som jag tunnskivade och fräste i stekpannan med kebabkrydda.

Sedan varvade jag sallad, salsa, lök, kött, vitlöksdressing 2 ggr - avslutade med lite salsa och vitlöksdressing

DAGENS MIDDAG

Fyllt Pitabröd
Tjälknölsflakes
Sallad
Rödlök
Vitlöksdressing
Tacosås/Salsa