tisdag 26 januari 2016

Mozzarellabiffar med Champinjonsås - Recept




Häromdagen gjorde jag frikadeller 
Men inte på all köttfärssmet
Så idag blev det biffar på nästan samma grund - nästan
Har justerat receptet om du vill göra bara denna goda biff





Mozzarellabiffar
Ingredienser:
500 g kg blandfärs
125 g gul lök, finhackad
3 st vitlöksklyftor, rivna (smaksak)
2 st ägg
1 dl pankoströbröd
½ dl créme fraiche
60 g mozzarella, avrunnen, riven
2 msk baskrydda

Gör så här:
Löken finhackas (jag körde matberedare)
Svetta löken på låg värme ca 15-20 min
Rör om då och då - låt svalna
(det går att fuska med 1 msk  lökpulver, men.....)

Rör ihop ingredienserna - överarbeta inte smeten - då blir den seg.
Gör ett stekprov - krydda extra om det behövs

Dags att forma och steka biffarna
Jag tycker biffarna blir lagom stora om man använder ett dl mått (ca 90 g)
Jag gjorde biffarna på 2 dl/st denna gången

Hetta upp rapsolja, tillsätt smör
När det slutar fräsa, minska värmen 2-3 snäpp (av 6)
Vänd biffarna sedan i mjöl och lägg dom i stekpanna
Stek i 3-5 min/sida på medelhög värme
Efterstek biffarna i 200 graders ugn,
ca 10 minuter tills de är genomstekta.


Champinjonsås 
Detta behövs:
200 g färska champinjoner, skivade
20 gr smör
2 krm baskrydda
1,5 tsk mjöl
1,5- 2 dl mjölk
1 tsk muschroom soy
ev. smaka av med baskrydda

Gör så här:
Fräs champinjoner i smör
Pudra över mjöl vispa hela tiden
Tillsätt mjölk i omgångar
Låt sjuda 5 min
Tillsätt muschroom soy

Smaka av med baskrydda

Dagens Middag
Mozzarellabiffar
Champinjonsås
Potatismos
Lingonsylt