lördag 23 januari 2016

Pizzadag med 3 olika Pizzor - Recept & Inspiration


Pizzadag idag
Det blev 3 olika pizzor
Fast med ungefär samma fyllning


KantOstFylld Pizza


Ugnsplåts Pizza & Inbakad Pizza

Mer om fyllningar längre ned

-------------------


Tomatsås - Ingredienser:
1 finhackad gul lök
2 msk rapsolja
1 msk tomatpuré
500 g tomatkross
1 dl chilisause
1 dl vatten
1 tsk svartpeppar grovmalen
1 msk oregano
1 st grönsaksbuljongtärning
1-3 st rivna vitlöksklyftor, (smaksak)

Tomatsås - gör så här:
Svetta löken i ca 15 min i oljan på låg värme, det får inte brännas
Höj värmen och tillsätt tomatpurén, fräs 1 min
Tillsätt resten - koka upp under omrörning
Minska värmen rejält - sätt på lock
Låt sjuda 45-60 min - rör om då och då
Smaka av med oregano, salt och ev socker
All sås går inte åt till pizzorna, men spara såsen och använd i köttfärssås eller liknande (den går att frysa)

-------------------

Pizzadegen - Ingredienser:

Detta recept ger ca 2-4 pizzor!
12g torrjäst
1 tsk salt
0,5 tsk socker
ca 5 dl vetemjöl special
1 dl durumvete
2,5 dl vatten
0,5 dl rapsolja





Pizzadegen - Så här gjorde jag:
Blanda alla torra ingredienser
Tillsätt oljan och ljummet vatten ca 50-55 grader
Kör degen i maskin ca 10 min eller för hand ca 15 min för att frigöra allt gluten.

Det bästa vore om degen får jäsa i kylen över natten. Den klarar sig i kylen flera timmar.
Ta en tillräckligt stor bunke så den inte jäser över kanten, och täck ordentligt med en plastpåse. Mjöla degen så den inte fastnar.

Har du inte tid att vänta så länge så låt degen jäsa i rumstemperatur i ca 45-60 min.

När degen jäst klart så delar du den i 2 delar och formar till 2 bollar.
Låt vila i ca 10 min så blir dom lättare att kavla!


Starta ugnen på 225 grader varmluft, vanlig ugn +25 grader

Kavlade ut degen tunt och lade på bakplåten med ett bakplåtspapper mellan.
Gör detta innan du toppar pizzan!

Toppa din pizza med det du behagar.

För att se om pizzan är klar lyfter du på den och ser undersidan av degen.
Den ska ha en fin gräddad färg. -. Jag körde drygt 9 min


Orginalreceptet hittar du hos Zeinas

-------------------

Fyllning:
Tomatsås
Billinge Cheddarost
Kantost, Gouda
Mozzarella med Svartpeppar
Smörstekta Kantareller
Färdig Köttfärssås
Förstekt Rimmat Sidfläsk
Oregano
-------------------
Dagens Middag
KantOstFylld Pizza
Toppat med Babyspenat & Créme Fraiche