måndag 1 februari 2016

Wokad Biff med Lök & Stekt ris - Recept






Kinesisk Wokad Biff med Lök samt Stekt ris

Börja med:
425 gr Karré, (tunn, tunn strimlad)
Jag stoppade den i frysen 2 timmar före för att det skulle vara lätt att skära tunt

Marinad
1 msk soja
1 tsk sesamolja
2 tsk potatismjöl
1 msk kalvfond
1 tsk bikarbonat
½ dl rapsolja
2 st vitlök, finhackad
1 tsk röd chil, tunnskivad

Lägg köttet i påse - marineras i minst två timmar helst över natten


Förbered
1 st gul lök, klyftad
½ st röd paprika, strimlad
1,5-2 dl kokt matris, förkokt, kylt
(Koka riset - jag kokade 1,5 dl matris med ½ msk salt i drygt 2,5 dl vatten underlock i 20 min - tog pannan åt sidan och lät det svälla - samt kallna
Går att förbereda dagen före)
1 dl purjolök, den gröna delen finstrimlad
1 st morot, finstrimlad
1 dl vatten


Med riset - gör så här
Hetta up 2 msk rapsolja, fräs morot hastigt
Tillsätt och fräs 1,5-2 dl kokt ris ca 2 min
Tillsätt paprika och purjo - fräs 1-2 min till
Tillsätt 1 dl vatten låt sjuda ca 1 min - ställ åt sidan
fräs köttet


Med köttet - gör så här
Hetta upp 1 msk rapsolja och 1 msk smör
när det slutar frästa tillsätt löken och minska värmen till hälften - låt fräsa långsamt 10 minuter utan att det bränns - ta upp löken och lägg åt sidan.
Hetta up 1 msk rapsolja, tillsätt biff inkl marinad
fräs häftigt 2 min - lägg tillbaka löken
Tillsätt en skvätt kinesisk soya - fräs 1 min
Rör om - Klart



Dagens Middag
Kinesisk Wokad biff med Lök
Stekt Ris med Paprika & Purjo
Serveras med kinesisk soya vid sidan om