onsdag 8 juni 2016

Lasagne Trippel-D /2016 /ver:1,00/ Recept



Jag blev inspirerad häromdagen när jag kollade på "Diners, drive-ins and dives" på TV10 - tyvärr hann jag inte riktigt med - men har försökt göra något liknande - och vet ni vad - jag tyckte det blev väldigt gott

Lasagne Trippel-D


Hade dock lite problem - för att jag lyckades bränna tomatsåsen - så den fick jag ju börja om med - men den nya såsen blev ju bättre så det var ju bra



Köttfärssåsen - Detta behövs:
3 msk olivolja
200 g gul lök, finhackad (stor lök)
6 st vitlöksklyftor, finhackade
800 g nötfärs
5 dl vatten
2 st köttbuljongtärningar
3 msk oregano, torkad
1 tsk basilika, torkad
2 tsk salvia, torkad
2 tsk fänkålspulver
2 tsk rosmarin
2 tsk svartpeppar grovmald

Spara till avslut av köttfärssås
1 dl heinz chilisause
3 msk vetemjöl
1 dl vatten
½-1 tsk salt


Köttfärssåsen - Gör så här:
Hetta upp olivoljan
Tillsätt lök och vitlök - minska värmen
Låt karamelisera ca 10-15 min utan att det bränns - rör ofta
Höj värmen och tillsätt köttfärsen
Bryn under långsam omrörning
Tillsätt 5 dl vatten köttbuljongtärningar, oregano, basilika, salvia, fänkålspulver, rosmarin, svartpeppar
Koka upp under omrörning
Sänk värmen till låg - sätt på lock
Låt sjuda ca 1½-2 tim - rör om ibland.

Tillsätt chilisås, låt sjuda 5 min
Vispa ihop redningen - mjöl och vatten
Rör ned redningen i köttfärssåsen
Låt sjuda i 5 min under lock
Smaka ev av med salt
Klart - ställ åt sidan till montering


Tomatsåsen - Detta behövs
800 g tomatkross (2 burk)
4 dl vatten
1½ tsk vitlökspulver (hade ju slut klyftor)
1½ msk oregano
2 dl heinz chilisause
2 st grönsaksbuljongtärningar
ev salt till avsmakning

Tomatsåsen - Gör så här:
Häll tomatkross och vatten i en kastrull/gryta
Rör om - låt sjuda 1 timme - Rör om då och då
Tillsätt vitlökspulver, oregano, chilisuse, buljong
Har du färsk vitlök, fräs den innan tomaterna tillsätts
Låt sjuda 1-3 min under omrörning
Smaka ev av med salt
Klart - ställ åt sidan till montering


Ostfyllningen
650 gr riven ost
Varav ca
250 gr mozzarella
300 gr hergårdsost, lagrad
100 gr cheddar

Den här lasagnen blir bäst med färska lasagneplattor
Men jag hade inga hemma så jag förkokade mina i 5 min
i saltat vatten med mycket rapsolja

Den som reagerar över den lilla formen - det är för att det är bara jag som äter - receptet är skrivet för n 3-3½ litersform

Då monterar vi i smord form:
Lager:
1: Tomatsås - pasta
2: Tomatsås - köttfärs - riven ost - pasta
3: Tomatsås - köttfärs - riven ost - pasta
4: Tomatsås - köttfärs - riven ost - pasta
5: Riven ost - se till att det täcker rejält

Kör i ugn 200 gr (varmlufts ugn + 25 i vanlig ugn)
20 min - kolla lasagnen med tandpetare - ska inte vara motstånd
Om det behövs
Täck med folie och kör till den är klar
Kolla med tandpetare

Ta ut ur ugn och låt vila ca 15 min så den tar ihop



Servera med en god sallad