fredag 14 november 2014

Recept - Inspiration: BBqtaste Tortillatarte

Jag har en överfylld frys - idag hade jag nästan allt jag behövde i frysen och detta är vad jag avnjöt ikväll.

Alltså - att göra ett bra blogg inlägg tog idag mer än 3 ggr så lång tid som att laga maten
Tur jag älskar det jag gör.

Lite prytlar jag hade i maten - vad som saknas i bilden är ju den röda och vita löken samt saltet och säkert några fler saker - mitt recept kommer här nere - då finns allt med.





Serverade med Ajvar - supergott

Min Köttfärsröra - som det blev mycket över av
200 g bacon knaperstekta (spara undan lite till toppen av tårtan)
600 g nötfärs
1 gul lök, hackad. 
1 röd lök hackad, (spara undan lite till toppen av tårtan)
3 stora klyftor vitlök, rivna
½ röd och ½ grön pprika som jag hade i frysen färdigskivad
1 röd chili . finhackad
1 burk majs
sedan så hade jag 1 dl piizzasås i kylen som fick följa med
och 1 dl créme fraisce som jag rörde ned
Fräs ihop allt - hoppas jag inte glömt något
Jag redde av det hela med lite maizena
Och jag snålade inte med BBq Kryddorna ni ser på bilden.

Riven ost
Om ni tycker ni har för mycket - dubbla det - kan aldrig bli för mycket



Tomatsås (pizzasåsen som jag tog 1 dl av)
5 dl passerade tomater,
1 dl chilisause,
2 st vitlöksklyftor, rivna
1 msk oregano
1 tsk svartpeppar
Låt sjuda i ca 30 min på låg värme
Smaka av med salt

In i ugnen 175 grader varmluftsugn.  200 grader i vanlig - 10-15 min



Sätter Pizza som en av etiketterna
 för att det är ju i princip en varm macka - precis som en pizza

Hoppas jag nu inte glömt något.....