fredag 27 mars 2015

Italiensk köttfärssås a' la Marion

Jag har varit sugen på att göra en köttfärssås/bolognese som skiljer sig rätt mycket mot dom jag vanligtvis gör - då trillade mina ögon på ett recept av Marion Sundqvist

Jag har inte följt receptet till punkt och pricka, bl.a. för att jag hade färdigstekt köttfärs med lök och buljong i frysen...

Men jag lägger upp bägge recepten


Italiensk köttfärssås a' la Marion

                                                 Rune            Marion
nötfärs                                     500 g            500 g      
stor gul lök finhackad             1 st               1 st
stor rödlök finhackad              1 st               -
morötter rivna                         2 st               2 st
vitlöksklyftor,                          2 st rivna      2 st hackad
krossade tomater                    -                    500 g
hela skalade tomater              400 g            -
tomatpuré                                3 msk           3 msk
köttbuljongtäning                   -                    1 st
kalvbuljongtärningar               2 st              -
torkad basilika                         1 msk           1 msk
rött vin                                     2,5 dl            2 dl
tabasco                                    5 rejäla stänk

Så här skrev Marion:
(det som gör hela grejen med köttfärssåsen så det måstes ha! Går bra med alkoholfri för den som önskar, annars försvinner ändå alkoholen eftersom den står och puttrar på svag värme i minst 1 h i alla fall. Ju längre den puttrar desto bättre och mustigare blir den ) - slut citat

Börjar först att bryns köttfärsen
Lägg i rivna morötter och hackad lök och låter steka lite.
Tillsätt resten av ingredienserna och blandar runt ordentligt
Sätter på locket och låt det stå och små puttra i minst en timme för bästa resultat.
(Jag lät det puttra i 2 timmar)

Sen salt och peppar efter smak
Har du bråttom och inte vill låta sötman från tomaterna komma fram i långkoket kan du ta en nypa socker

 Så här skrev Marion:
Alla italienska köttfärssåser står och puttrar länge det är därför dom är så fantastiskt goda - Då får smakerna i tomaterna komma fram och allt smälter ihop till en underbar ragu - slut citat


Idag valde jag att servera med en klick ajvar och lite spenat
Men jag provade en portion med chilisause oxå - det var godare...