söndag 22 mars 2015

Pizza Twist - Recept


Snabba pizzan


Grundfärsen
1 kg köttfärs
1 st stor gul lök, hackad
1 st stor rödlök, hackad 
2 kalvbuljongtärningar
Salt och svartpeppar
Smör och rapsolja att steka i

Fräs löken glansig
Tillsätt köttfärsen och buljongtärningarna
Brynes - smaka av med salt o peppar

Av detta tog jag 200 g till pizzorna - resten frystes för framtida matlagning





Såsen - Blandas
0,75 dl ajvar
0,75 dl chilisause
1 tsk tomatpuré
2 vitöksklyftor, pressade
1 msk olivolja


Degen (Blev 2 pizzor med vardera 30 cm diameter)
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
50 gr smör
1 st ägg
1,5 dl mjölk

Blanda rumstempererat (mjukt) smör med 
vetemjöl, bakpulver och salt  i hushållsassistent
Tillsätt ägg och mjölk - kör till slät och elastisk deg (5-6 min)

Detta kan göras för hand - men tar då ca 10 min av knådande


Fyllningen från botten och uppåt
Sås
Oregano
Mozzarella
Riven Ost
Köttfärs
Paprika
Lök
Bacon

Kör i 225 graders ugn 10-15 min

Fick inte i mig en hel pizza
Proppmätt