måndag 2 mars 2015

Välfylld korv - Recept och Inspiration

Detta är en 70-talsklassiker
Och en av mina husmansfavoriter
Det går att göra massor med den gamla falukorven
Jag hade
Falukorv, ost, chilisause, senap, bostongurka, purjo, baconost på tub.
Potatis, morötter, rödlök, milda culinesse
Salt, vitpeppar, paprikapulver, grovmalen svartpeppar

Men du tar vad du vill ha
Jag hade planerat färska tomater - men dom rymdes inte

Började med att skala och skära 3 stora potatisar i stavar
Och gjorde detsamma med 4 små morötter
Förkokade dessa i saltat vattnen ca 10 min
Silade av, grovhackade ½ rödlök.
Tillsatte 2 msk milda culinesse
Kryddade med Salt, vitpeppar, paprikapulver 
Och blandade ihop

 Jag snittade korven i 3 delar - då blev den lättare att fylla.
Skar en skåra i korven och vek ned ost
Blandade 2 msk senap, 1 msk chilisause, 1 msk borstongurka.
 Fyllde det ovanpå osten.
På det tryckte jag ned 10 cm finhackad purjolök.
La ett rejält lager baconost och senap ovan på det.
Var lat och rev inte osten utan la ett gäng vikta skivor på.
Det blir mycket bättre med massor av riven ost
Men ibland får man vara lat - det är ju bara måndag

Lade potatisen och morötterna i formen
Kryddade allt med grovmalen svartpeppar
In i ugnen 225 gr 20-30 min 

 Så här blev det


2 tidigare varianter
Färska tomater, purjo, rödlök
Serverades med sallad

Västerbottenost, rödlök, purjo, färska tomater
Serverades med blomkålspuré

Fantasin sätter gränserna