söndag 29 mars 2015

Zwinto och Matomanens Norrländska Carbonara - Recept

Zwinto och Matomanens Norrländska Carbonara

Zwinto & jag satt och spånade på hur man skulle göra en norrländsk variant av den Italienska klassikern Carbonara

Hur kan man sätta en skåning (Zwinto) till att vara med att skapa en Norrländsk Carbonara

Det gick ba fint - jag är ju norrlänning


Här kommer det !!!
 Eller - vänta lite - nu kommer sista provlagning innan rätt recept

Så här gjorde jag idag - rätt recept längre ned
3 port: detta behövs
600 g     mandelpotatis, klyftad
1 st        stor rödlök, (63 gr), strimlad
2 tsk      salt
2 msk    hel kryddpeppar, mortlad
90 gr     kantareller varav 25 gr hackade till sås
2,5 dl     grädde
1 tsk      muschroom soy
240 gr    älg eller renskav
              salt och vitpeppar ( 9 delar salt, 1 del vitpeppar)
25 g       västerbottenost, riven
1 st        äggula
2 msk    lingon

Mortlade kryddpepparkorn
Skar lök
Hackade upp kantareller till sås
Borstade och klyftade mandelpotatis

Förstekte potatis i smör och rapsolja, kryddade med 1 tsk kryddpeppar och salt efter smak - Slog av värmen

Wokade Skaven i olja, kryddade med 1,5 msk mortlad kryddpeppar och salt efter smak - Slog av värmen

Förbered lingon

Fräste hackade kantareller i smör och kryddade med salt och vitpeppar
Tillsatte 2,5 dl grädde och 1 tsk muschroom soy - lät det sjuda ihop

Under tiden startar jag potatisen igen - och steker på medelvärme 5-10 min

Startar skaven och bränner på den 
Samtidigt smörfräser jag dom sista kantarellerna som kryddas med salt o vitpeppar

Smaka av sås med salt och ev red med maizena om det behövs



SERVERA

Men hallå - var är lingonen???

HÄR
Glömde för jag var så hungrig...



Nåja - nu kommer receptet på

NORRLÄNDSK CARBONARA

Ska detta nu göras på riktigt så görs det på en Murika över öppen eld i skogen
Men det går att göra i en stor wokpanna oxå


3 port: detta behövs
600 g     mandelpotatis, klyftad
2 st        stor rödlök, (ca 120 gr), strimlad
2 tsk      salt
2 msk    hel kryddpeppar, mortlad
90 gr     kantareller varav 65 gr hackade till sås
2,5 dl     grädde
240 gr    älg eller renskav
25 gr     västerbottenost, riven
1 st        äggula
2 msk    lingon
salt och vitpeppar ( 9 delar salt, 1 del vitpeppar)




Förberedelser
Mortla kryddpepparkorn
Skär lök
Hacka upp kantareller till sås
Borstade och klyftade mandelpotatis
Förbered lingon
Riv 25 gr västerbottenost

Hetta upp smör och rapsolja i het murika/wok
Tillsätt potatisen och fräs under varsam omrörning ca 10 min
Tillsätt skav samt salt och kryddpeppar
Woka till skaven är brynt
Tillsätt röd lök och kantareller - krydda med salt och vitpeppar
Häll över grädde och soya låt sjuda i ca 5 - 10 min


Separera 1 äggula/portion

Vid servering - Toppa med 
Riven Västerbottenost, Lingon & Äggula