söndag 21 juni 2015

Thai korvkassler - Het middag med gäst - Recept

lördag 11 februari 2012 gjorde jag ett inlägg
Men jag var snål med recept
Kommer nu

Ikväll har jag en god vän som matgäst .... alltid trevligt..

Matomanen & Zuzz

 Lite av kvällens råvaror




4 portioner
ingredienser till maten  - Och så gör du

200 g            spagetti alt nudlar
Kokas enl anvisningar minus 2 min
och kyles snabbt - pastan ska i varm vätska sedan


300 g            falukorv, strimlad
300 g            kassler, strimlad
50 g              vitkål, finstrimlad
4 st               vitlök, finhackad
1-2 st            rödlök, grova ringar
1-2 st            grön chili, finhackad

Korv, kassler, vitkål vitlök, rödlök & chili
wokas på hög värme i raps olja

Häll i stor gryta,


 
Tillsätt

15 cm           purjo, den gröna delen, finstrimlad
1 st               röd paprika, grova bitar
100 g            coctailtomater, delade
5 dl               passerade tomater
1 dl               thai sweet chili sause
1 tsk             thai green curry
2 tsk             sesamolja
2 tsk             ingefärapulver
2 tsk             thai krydda
1 förp           blandade bönor ca 400 g
ev lite           vitt vin

Låt sjuda i 10 min - tillsätt pastan
Låt sjuda 5 min

Servera med en god sallad - t.ex.

Zuzz päronsallad
1 st               morot, skuren i tunna bitar med osthyvel
1 st               päron
50 g              soltokade tomater
50 g              salladskål
1 st               rödlök, liten, finstrimlad
50 g              vitkål, finstrimlad
1-2 msk       olivolja
Lite av grönsakerna och frukten till salladen





Dryck till maten - kan inte passa bättre
Corvina - Korv vinet


Thai korvkassler



Koncentrerad Suzz med sin första.......av 3 portioner....