torsdag 23 juli 2015

Kalops på flera sätt - 3 st recept




Recept 1: Mustig Skånsk Kalops

Jag gillar min Kalops mustig och långkokt


Detta behövs:

1 st            klick smör
1 st            skvätt rapsolja
2 st            gula lökar grovhackade
1 kg           fransyska eller högrev i grova bitar
1,5 msk    kryddpeppar (minst),  mortlad
3 st            köttbuljongtärningar
3-4 st        lagerblad
1 lit            vatten
2 st            morötter, skivade
                  Maizena till redning
                  Salt o peppar





Fräs lök i smör och olja i pannan på full värme
tillsätt köttet och kryddpepparn - bryn runtom

tillsätt lagerblad, buljongtärningar och vattnet
lock på - sjud i 2 timmar

efter 2 timmar tillsätt de skivade morötterna
sjud 30-40 min till

Smaka av med salt och vitpeppar

söndag 15 september 2013


Dagens middag 1:
Skånsk mustig Kalops
Stekt potatis
Snittgurka 
------------------------

Recept 2: Crock-pot kalops Uppdaterat 2016-01-31

Idag har jag gjort en husmansklassiker i pottan...
Kalops... en av mina favoriter.



1 kg           Högrev
2 st            Morötter  skivade (ca 2mm)
2 st            Rödlökar, grovhackade
7,5 dl        Vatten
2 st            Köttbuljongtärningar
2-3 msk     Kryddpepparkorn, mortlade
4 st            Lagerblad
3 msk        Smör att steka i
                  Salt att smaka av med
1 msk        Maizena blandat i 1 dl vatten till redning

Alt 1. Som jag gjorde:
Kvällen före stekte jag grytbitarna, morötterna och löken i smör,
Tillsatte kryddorna och buljongen. La allt i pottan,
Deglaserade stekpannan med vattnet och hällde allt över köttet i pottan.
Lät det marinera i kylen över natten.
Och på morgonen efter satte jag pottan på: Effekt låg - Tid 8 timmar,
När det återstår 30 min smaka av med salt och rör ned redning.
Servera med kokt potatis, lingonsylt och snittgurka.


Alt: 2. Om man vill vara bekväm
Skär köttet i grova grytbitar,
Blanda grytbitar, lök, vatten, kryddor och buljong i pottan
Effekt låg 8 timmar,
När det återstår 30 min smaka av med salt och rör ned redning.
Servera med kokt potatis, lingonsylt och snittgurka.

Dagens middag 2:


fredag 2 mars 2012 



-----------------------



Recept 3 På Kalops - Billigare
Ännu en gång fyndar jag i kortdatum hyllan på affären
Denna gång 400 gram grytbitar av nöt för endast 26 kr
Så jag fick en idé om ett lite annorlunda recept på kalops.

Det bjuder jag på idag.



Hade lite svårt att välja om jag skulle ha....Rödbetor eller smörgåsgurka -
så jag tog båda - Ica basic är ju så billigt

Detta Behövs:
400           grytbitar av nöt
2 st            stora gula lökar, grovhackade
2 st            kalvbuljongtärningar
1,5 msk    hel kryddpeppar
4                lagerblad
                  salt
5 dl            vatten
2-5            morötter i bitar (många morötter = billigare)
                  Rapsolja och en klick smör
                  ev lite maizenaredning i slutet om det behövs

Så här gjorde jag:
Stek löken länge i fettet utan att bränna - gärna 30 min = sötare smak
Höj värmen till max och i med köttet och kryddpepparn, salta
Bryn runt om
Tillsätt vattnet och buljongtärningarna - sätt på lock
Låt sjuda under lock ca 3 timmar
Tillsätt morotsbitarna och låt sjuda i ca 30 -50 minuter ytterligare.
Ev kan det behöva lite mera vatten
Red med maizena vid behov

Dagens middag 3:

onsdag 19 mars 2014