lördag 12 september 2015

Annas mammas goda danska smörkaka - Recept

Denna rekommenderar jag att ni provar
Påminner om Bostonkaka


Nu minns jag inte vilken form som passar bäst
Men tror det är en vanlig ugnsplåt (eller2)

Annas mammas goda danska smörkaka

75 g      Jäst
2,5 dl    Mjölk
150 g    Smör
2 st       Ägg
0,5 dl    Strösocker
0,5 tsk   Salt
ca:9 dl   Vetemjöl

Bered som vanlig vetedeg
Låt jäsa 20 – 30 min

Fyllning 1:          3 – 4 dl    Marsankräm

Fyllning 2:          Smörkräm
                         150 g       Smör
                         1,5 dl       Strösocker
                         1 msk      Vaniljsocker

Dela degen i 2 delar
Kavla ut en del och lägg i smord långpanna
Bred på marsankrämen
Kavla ut den andra degen
Bred på smörkrämen, rulla ihop
Skär rullen i ca 3-4 cm bitar och lägg på marsankrämen
Låt kakan jäsa i 20 min
Pensla kakan med uppvispat ägg
Strö på pärlsocker och hackad mandel
Grädda kakan 10 – 15 min 225 graders ugn