måndag 4 januari 2016

Enchiladas med Köttfärs & Bacon - Recept



 DAG 1

För någon månad sedan förstekte jag
1 kg nötfärs & 5 hg bacon - och frös in


Tanken var att jag och en kompis skulle göra storkok ihop
Det blev aldrig av...

Nu har jag förberett 3 olika maträtter med nötfärs & bacon
Det ska jag bjuda på denna vecka
Recepten är anpassade för att köra från råvara

Idag börjar jag med:
Enchiladas med Köttfärs & Bacon
Skickar ett tack till min vän Gunnar som inspirerat mig till detta recept.
Han fick lära sig detta från grunden av mexikanare för många år sedan.
Detta är en mild variant.

Enchiladas består av en majspannkaka, jag har idag valt en vanlig pannkaka, som fylls med chilikryddad köttfärs och gratinerats med ost.
Gott både varmt och kallt - värmer hur som helst...
-------------------------
Du behöver till ca 4 portioner
Köttfärsfyllning
Tunna pannkakor
2 dl riven ost (lägg på innan gratinering)
Tomat och löksallad (tillbehör)
Syrlig salsa & vitlöksdressing (tillbehör)

Salsan jag använder idag är köpes och HOT
-------------------------

Köttfärsfyllning - ingredienser:
350 g köttfärs
175 g bacon
1 msk olja
2 gul lök, finhackad
3 msk chilisause
1 burk hot salsasås mexikansk typ (230 g)
1-3 tsk cayennepeppar
1-3 tsk salt

Köttfärsfyllning - gör så här:
Fräs bacon i olja.
Tillsätt köttfärsen, bryn
Tillsätt löken, stek till glansig
Tillsätt salsa, chilisause och
1 tsk av salt och 1 tsk cayennepeppar
Låt koka ihop något.
Smaka av med salt och cayennepulver

-------------------------

Tunna pannkakor - ingredienser:
2,5 dl vetemjöl
5 dl mjölk
2-3 st  ägg (beroende på storlek)
2-4 msk smör eller margarin
½-1 tsk salt

Tunna pannkakor - gör så här:
Häll upp mjöl och salt i en bytta
Tillsätt hälften av mjölken, vispa till en jämn smet
Tillsätt resten av mjölken och äggen, vispa ihop
Smält smöret och tillsätt det i smeten
Gräddas i stekpanna på lagom värme, ej för het
När ytan stelnat och blivit matt vänds plätten
-------------------------
Tomat och Rödlökssallad - ingredienser:
2 st plommontomater, rensade på vätska och frön, strimlade fint
½ st rödlök, stor - finstrimlad på längden
1 msk torkad persilja
1 krm baskrydda
2 msk olivolja
2 msk äppelcidervinäger
2 stänk tabasco
1 tsk riven vitlök

Tomat och Rödlökssallad - gör så här:
Blanda tomater, rödlök, persilja och baskrydda
Vispa ihop, olja, vinäger, tabasco och vitlök
Blanda ihop allt
Ställ åt sidan och låt vila till servering
-------------------------
Syrlig salsa & vitlöksdressing
3 msk cremé fraiche
2-3 msk hot salsasås
1 st vitlöksklyfta, riven
Blandas
-------------------------


Till slut - gör så här
Fördela köttfärsröran i pannkakorna
Rulla ihop och lägg i en lätt smord ugnssäker form.
Eller form med bakplåtspapper
Strö över riven ost.
Gratinera i 225°C, ca 8-10 minuter.
Servera med tomat- och löksallad. och en syrlig vitlöksdressing