söndag 29 maj 2016

Palt Pärlström Mitt Orginalrecept

Idag undvek jag ett paltkaos genom att slå på hjärnan istället för att köra på autopilot


Jag har lärt mig att potatisen styr väldigt mycket hur stor mängd mjöl som behövs

Uppdaterat 2017 12 10

Starta stor gryta vatten (Minst 10 liter grytstorlek)

Palt Pärlström Mitt Orginalrecept
1,2 kg potatis
200 g kornmjöl 5 dl
600-720 g vetemjöl 10-12 dl 
1 msk salt
500 g rimmat sidfäsk
1-3 dl vatten om smeten blir för torr



Mal sidfläsk i köttkvarn, ställ åt sidan

Skala potatisen, kör genom köttkvarn,
Blanda mjöl och salt
Blanda mjöl och potatis till en jämn smet
Använd vatten för att styra konsistens på palten

Dags att rulla palt
Jag brukar använda ett dl mått till smeten och en tsk till fläsket
Ta smet i handen - gör en grop - lägg i fläsk - rulla ihop, släpp i kokande vatten.
Använd gärna en träslev så det inte stänker så mycket - rör om då och då.

Låt sjuda i ca 30-60 min


Servera med stekt fläsk, smör och lingonsylt