fredag 15 juli 2016

Apelsin Kyckling - Pot-Bräserad - Recept


Tanken var ju att jag skulle testa att grilla i min slökokare.
Crock-Pot - Slowcooker 5,6 l - multifunktionell
I den kan man bryna, rosta, ångkoka, koka ris 
och till och med använda den som en ugn

MEN !!!

Eftersom jag är en klant så blev den bräserad istället.
Jag får prova grillningen vid ett senare tillfälle.

Den blev dock saftig och god

Häng med.....

Apelsin Kyckling - Pot-Bräserad



Detta behövs:
ca 1,4 kg färsk hel kyckling
1 st apelsin, cest, juice, fruktkött
1½ msk ingefära, färsk riven
1 msk honung
2½ msk muschroom soy
2½ msk kycklingfond
1 msk kycklingkrydda
2 msk chilisause
1 tsk farinsocker
1 tsk salt
1 tsk grovmald svartpeppar

Marinad:
cest av en hel apelsin
juice av en ½ apelsin
sista halvan av apelsinen skalas - fruktkött inuti kyckling

Blanda marinaden:
Cest, juice, ingefära, honung, muschroom soy, kycklingfond, kycklingkrydda, chilisause, farinsocker, och svartpeppar.

Marinera kycklingen:
Stoppa in fruktköttet från den skalade apelsinhalvan
Häll lite marinad inuti kycklingen
Stoppa kycklingen i en stadig fryspåse och häll över marinaden
Knyt ihop och låt marinera minst 3 timmar i kylen (min låg över natten)
Vänd då och då


Nu är det ju dessutom att jag har läst grundreceptet rejält fel.

TUR DET !!!

Eftersom jag satte resterna av marinaden i botten av pottan så blev kycklingen bräserad istället för grillad


Gör så här:
Ställ ned tvåstegsställningen i pottan på lågt läge

Välj stek/grillfunktionen, ställ in tempen på 200 gr
Ställ in tiden med hjälp av fågelns vikt
ca 20-25 min/kg + ca 20 min


Starta multikokaren för att värma upp den till 200 gr
Lägg ned kycklingen på gallret och häller resten av marinaden över
Nu är ju värmekällan underifrån så det är smart att lägga fågeln med brösten nedåt för färgsättningen (även här missade jag)
På med locket och kör
När kycklingen gått klar så lägg den i folie och vira om så den får vila ca 30 min

När du öppnar folien, ta reda på skyn - den ska i såsen


Såsen:
Sila skyn
Hetta upp en såspanna med lite smör i
Tillsätt 1 msk tomatpuré, fräs hastigt under omrörning
Tillsätt den silade skyn och 1½ dl vatten
Smaka upp med kycklingfond
Tillsätt lite dragon, red försiktigt med maizena

Done


 DAGENS MIDDAG
Crock-Pot Bräserad Apelsinkyckling
Apelsin och Dragonsås
Kokt Ris




Detta går att göra i en vanlig slökokare
Kör 5 tim på låg - Den får ingen färg
Men saftig och god blir den