lördag 9 juli 2016

Bacon & Sparriscrépes - Recept


Tillhör min favoritmat

Bacon & Sparriscrépes

Jag kör alltid på 1 liter mjölk när jag gräddar pannkakor 
och fryser det som blir över.
Det är gött å finn pannkaka i frysen sedan.


Det är praktiskt med dubbla stekpannor när man gräddar pannkakor, steker ena sidan i den första, lägger över till den andra pannan för att steka andra sidan, och kan starta nästa pannkaka i lugn o ro


Plättar / Tunnpannkaka:
5 dl             Vetemjöl
10 dl           Mjölk
5 st             Ägg
50 g            Smör
½-1 tsk       Salt

Häll upp mjöl och salt i en bytta
Tillsätt hälften av mjölken, vispa till en jämn smet
Tillsätt resten av mjölken och äggen, vispa ihop
Smält smöret och tillsätt det i smeten
Gräddas i stekpanna på lagom värme, ej för het
När ytan stelnat och blivit matt vänds plätten

Baconstuvning 3 port  (till crépes)
300 gr Bacon, finstrimlad
3 msk Smör
½ msk Oregano
3  msk Vetemjöl
3 dl Mjölk
Salt

Hetta upp smöret, och fräs baconstrimlorna nästan krispiga
Rör om under tiden så det inte bränns
Minska värmen till hälften
Pudra över mjölet, vispa ihop hastigt
Tillsätt hälften av mjölken under vispning
Tillsätt oregano
När det tar ihop, tillsätt resten av mjölken
Låt sjuda ca 5 min under omrörnng
Smaka av med salt
Done


Övrigt:
6 st Sparrisar, (bryt av roten)
Massor av riven ost (smaksak hur mycket)


Montering och tillagning:
Tag 6 pannkakor till 3 port
Bred en klick stuvning mitt på pannkakan
Lägg en sparris på
Rulla ihop och lägg med kanten nedåt i ugnsform
Upprepas 5 ggr - givetvis
Strö riven ost över

Gratinera i 200 gr ugn ca 15-20 min

Servera med lingonsylt och sallad