söndag 10 juli 2016

Tomattipset - Tomatsås - Receptet






Du vet när du har tomater som
börjar se rätt tråkiga så du kastar dom

Gör inte det

Koka en god tomatsås som du kan använda till 
pizzor, köttfärssåser eller dyligt

Jag hade 400 g romantikatomater som började vissna

Ja - jag har en Nicer Dicer Plus - och jag gillar den

Detta behövs:
400 g romantikatomater, grovhackade
2 msk olivolja
1 st liten rödlök, finhackad
3 vitlöksklyftor, finhackade
1 msk oregano
½ dl vittvin
2 dl vatten


Gör så här:
Hetta upp oljan, gärna i belagd panna
Tillsätt rödlöken och minska värmen rejält
Låt löken karameliseras i 10-15 min
Under tiden kan du förbereda resten
Tillsätt vitlöken och låt den mjukna i ca 5-10 min
Glöm inte att röra om då och då
Tillsätt resten av ingredienserna - ge ett snabbt uppkok
Minska värmen rejält, rör om, lock på
Låt sjuda ca 2 timmar kolla till då och då samt rör om

Ta av locket och reducera ned till nästan all vätska är borta.
Tillsätt ½ dl chilisause - koka upp.
Smaka av med oregano, salt - koka upp


Kyl - förpacka - frys


Blir bra att hitta i frysen sedan