lördag 13 augusti 2016

Köttbullar i min Crock-Pot - Recept


Provar en ny variant idag.
Med potatis i smeten

Köttbullar i min Crock-Pot


Detta behövs:
1,2 kg köttfärs
200 g kokt pressad potatis (alt; riven)
1 st gul lök (ca 200 g) mixa eller riv
2 msk rapsolja (till löken)
1 dl lätt créme fraische
1 msk kikkoman soy sauce
2 msk baskrydda
1½ msk lökpulver
1 msk knorr kött och grillkrydda
2 dl vatten
1 msk mrs chengs muschroom soy


Så här gjorde jag:
Nu hade jag ju inga kalla kokta potatisar i kylen.
Så jag kokade 2 stora potatisar (200 g).
Och när dom var nästan klara hettade jag upp rapsoljan och lät löken fräsa sakta på låg värme utan att den brändes ca 10-15 min.
Sedan pressade jag potatisen (har du kalla kokta så riv) i en bytta.
Tillsatte löken och lät det hela kallna.
OBS !!! Blanda aldrig kallt och varmt om det inte ska på spisen direkt (bakterietillväxt)

Tillsätt och blanda:
Créme fraische, kikkoman soy sauce, baskrydda, 
lökpulver och knorr kött och grillkrydda.
Ställ kallt för att vila 10 min.

Blanda ned köttfärsen väl.
Gör ett stekprov för att kolla kryddningen.


Nu är det dax att rulla köttbullar.

Jag använder ett 2 cl snapsmått.

Blöter mått och händer i kallt vatten mellan varven för att det inte ska klibba så mycket.




Rulla köttbullar och lägg i grytan
Häll på vatten blandat med mrs chengs mushroom soy
Kör 4 timmar på låg


Konsistensen blev kanon.
Bara bryna på till servering om man vill ha stekyta



Skyn silade jag av och ställde i kyl så att fettäcket ska gå att ta bort. (flyter upp och blir hårt).

Eftersom jag ska ha en annan sås idag så sparar jag skyn till såsbas/buljong (ev koka ihop den lite)


 DAGENS MIDDAG:
Crock-Pot Köttbullar
Stuvad Blomkål
Stekt Potatis