torsdag 1 december 2016

Lammragu i min Crock-Pot med Pilaffris - Recept


Jag köpte billigt fryst lamm - inget fel på smaken.
Men dom har fryst köttet och sedan styckad isär det med bandsåg.
Så det blir lite pyssel.



Detta behövs:
1,3 lammbitar med ben

Marinad - detta behövs:
2½ dl rött vin
1 msk dijon
½ msk dragon
1 msk rosmarin
½ msk vitlökspulver
(alt 1-2 st rivna vitlöksklyftor)
½ msk salvia
½ msk timjan


Till avslut - detta behövs:
1½ dl grädde
1-2 msk kikkoman soy
salt
2 msk maizena redning


Lammragu - gör så här:
Marinera köttet minst 6 tim
Lägg köttet med ben i din slökokare - inkl marinad
Kör 6 tim låg
Lyft upp benen och sila skyn i en gryta
Koka ned skyn till ca ½
(på spis om din slökokare inte kan göra det)
Under tiden - bena ur lammet
Vispa ned grädden i skyn och minska värmen
Låt sjuda ca 4-5 min medan du vispar
Vänd ned lammbitarna och sjud ca 5 min
Smaka av med soja och salt
Servera


Pilaffris 4 port - detta behövs:
2 msk flytande smör eller olja 
1 st gul lök, (75g) finhackad
3 dl långkornigt ris
½ dl vitt vin
1 st grönsaksbuljongtärning
6 dl vatten
1 dl finhackad kruspersilja

Pilaffris - gör så här:
Skala och finhacka lök.
Fräs löken glansig i smöret/oljan utan att det bränns(ca 3-4 min)
Tillsätt ris och buljongtärningen - rör om hastigt och tillsätt vinet
fräs ca 1-2 min innan du tillsätter vattnet och lägger på locket
Låt sjuda på låg effekt (2/6) i ca 20 min under lock
Lyft av locket, rör ned persiljan
Ställ åt sidan 5 min

Servera

Lammragu i min Crock-Pot med Pilaffris
Serverat med
Lingonsylt och Gröna Ärtor