måndag 12 juni 2017

Pizzabullar - Recept


Idag bjuder jag på receptet till mina mjuka och goda pizzabullar


Jag använder alltid torrjäst för det ger mig möjlighet att ha hemma och inte behöva planera inför ett bak
Vill du ha färsk jäst så behöver du ca 50 g till detta recept.
(Då vet du att det blir en annan ordning på tillagnings sättet)
Jag valde att kalljäsa degen den här gången.



Detta behövas - Degen:
14 g torrjäst (1 pkt)
2,5 dl mjölk
360 g vetemjöl special (viktigt)
0,5 dl rapsolja
1 tsk salt
0,5 tsk socker

Detta behövas -Tillbehören:
1 dl chilisause
2 msk tomatpuré
1 msk oregano
75 g rökt skinka, finklippt
125 g bacon, finklippt
100 g rödlök, finhackad
3 st grön sparris, finhackad
175 g riven ost
125 g riven mozzarella


Då kör vi:

Blanda torrjästen med alla torra ingredienser i en degblandare
Tillsätt rapsoljan och kall mjölk i omgångar medan maskinen går
Kör degen 6-8 minuter för att frigöra allt gluten
(om du jobbar för hand 12-14 min)
Mjöla degen så den inte fastnar.
Ta en tillräckligt stor bunke så den inte jäser över kanten och täck ordentligt med en plastfolie.
Ställ i kylen över natten

Alternativ deg:
Blanda torrjästen med alla torra ingredienser i en degblandare
Tillsätt rapsolja och 37 gradig mjölk i omgångar medan maskinen går
Kör degen 6-8 minuter för att frigöra allt gluten
(om du jobbar för hand 12-14 min)
Mjöla degen så den inte fastnar.
Ta en tillräckligt stor bunke så den inte jäser över kanten och täck ordentligt med en plastfolie.
Låt degen jäsa i rumstemperatur i ca 45-60 min.


När degen jäst klart så forma den till en boll.
Använd rätt mycket siktat vetemjöl när du jobbar med degen.
Låt vila i ca 10-15 min så blir degen lättare att jobba med.

Kavla degen tunn
Blanda chilisause, tomat, oregano - bred såsen över degen
Blanda skinka, bacon, rödlök, sparris - fördela över pizzan
Fördela osten över pizzan - och rulla ihop alltihopa


Dela rullen i ca 12-14 bitar
(jag gjorde 9 st dom blev lite stora)
Lägg i stora bullformar på en bakplåt
Täck med bakduk och låt jäsa i ca 45-60 min.
Värm ugnen till 175 grader varmluftsugn (+25 i vanlig ugn)
Grädda sedan bullarna mitt i ugnen i ca 15-20 min.
(jag körde 20 min eftersom dom var rätt stora)