torsdag 17 augusti 2017

Söt & Het BBqsås - Recept

1 gång per år gör jag en egen bbqsås
Detta är 2017 varianten – med mer hetta än tidigare


Detta behövs:
500 g tomatkross
1 dl äppelcidervinäger
½ dl mrs chengs mushroom soy
2 tsk sambal oelek
1 st grönsaksbuljongtärning
2 dl chilisause
2 tsk rökt paprikapulver
2 tsk vitlökspulver
1 msk tomatpuré
½ dl mörk sirap
½ msk socker
1 dl vatten för att det inte ska koka fast i botten, reduceras bort sedan
(smaka av med - chilisause, salt, rökt paprika)

Gör så här:
Blanda ingredienserna
Sätt på lock och sjud i 1-1½ timme - rör om då och då

Passera genom en sil (tryck genom sil med hjälp av slickepott)
Rengör grytan - och häll den passerade såsen i grytan
(Vill du ha det hetare, mixa såsen innan du passerar den.
Då får du dessutom större mängd sås.
Jag mixade inte)

Låt reducera (koka ihop) 10-15 min i taget (utan lock) på låg värme till dess du tycker att du har en bra konsistens (jag körde ca 30-40 min)
Glöm inte att röra om varje gång ni kollar den så den inte bränner fast i pannan





Smaka av med chilisause, salt, rökt paprika till egen smak

Ge det hela ett snabbt uppkok

Kyl snabbt och häll på i väl rengjord flaska(or)