lördag 16 september 2017

Ajvarjärpar med doft av mellanöstern - Recept


Järpar med doft av mellanöstern
800 g köttfärs
1½ st  (180 g ) finhackad stor gul lök smörfräst
2 dl ajvar
2-3 tsk spiskummin
1 msk baskrydda
2 st ägg
1 dl ströbröd


Gör så här:
Löken finhackas (jag körde matberedare)
Svetta löken på låg värme ca 15-20 min
Rör om då och då - låt svalna
(det går att fuska med 1 msk  lökpulver, men.....)

Rör ihop ingredienserna - överarbeta inte smeten - då blir den seg.
Gör ett stekprov - krydda extra om det behövs

Jag brukar låta smeten vila övertäckt i kyl några timmar
Den blir lättare att jobba med

Dags att forma järparna
Jag tycker järparna blir lagom stora om man använder ett dl mått (ca 90 g)

Lägg på en ugnsplåt med bakplåtspapper på
Stek i ugn ca 15-20 min i 200 grader varmluftsugn (+ 25 grader i vanlig ugn)
Innertemp 69-71 g är dom klara

Ajvarjärpar
Ris
Vitlöksdressing