torsdag 21 september 2017

Pölsa med risgryn - Recept

Uppdaterad 2020-04-04


Det ska ju egentligen vara korngryn i pölsa
Men jag hade inga hemma så jag tog risgryn istället
Sedan så har jag inte gjort pölsan på inälvor utan med nötfärs och bacon

2 dl risgryn
7-9 dl vatten
1 st grönsaksbuljongtäning
½ tsk Salt
Koka upp, låt sjuda 25-40 min - grynen ska vara mjuka
Rör om då och då, fyll på vatten om det tar ihop för mycket
Ställ åt sidan

500 g köttfärs
150 g bacon, finstrimlad
150 g gul lök (1 st) finhackad
1-2 msk kryddpepparkorm, mortlas (smaksak)
1 msk timjan
½ tsk salt
½-1 dl vatten
1 st hönsbuljongtärning
1 st köttbuljongtärning
½ msk worchestershire sauce
1 tsk mrs chengs mushroom soy
1 msk rapsolja


Hetta upp oljan och fräs bacon
Tillsätt löken och fräs hastigt
Tillsätt köttfärs och bryn
Tillsätt vatten, kryddorna, buljongen, worchestershire och soja
Rör om - Sätt på locket och låt sjuda ca 15 min på låg värme

Vänd ned risgrynsgröten och tillsätt ca 5 dl vatten
Rör ihop - Sätt på locket och låt sjuda ihop ca 15 min på låg värme

Lyft av locket och låt sjuda till önskad konsistens

Smaka av med salt, vit-, svart- och kryddpeppar