måndag 16 mars 2015

Lasagne är det inte - Recept


Idag tar jag nytta av dom sista resterna av pirogerna
Recept--->>> Köttfärsröran !!! <<<---Recept

Nu kan du ju röra ned massor av riven ost 
i en vanlig köttfärssås om du vill
-----------------------------------------------------
200 gr farfalle pasta
25 gr smör
1 msk vetemjöl
2½ dl mjölk
3 ägg + ½ dl mjölk,
äggstanning
2,5-3 dl köttfärsröra
olja att smörja formen med
salt, vitpeppar (9 delar salt-1 del vitpeppar)

Koka pastan i välsaltat vatten enl instruktioner

Samtidigt fräses smör, och vetemjöl vispas ned.
Mjölken vispas ned lite i taget så man slipper klumpar.
Jag har 1 tsk viltökspulver i - men det är en smaksak.

Låt sjuda 5 min, rör om då och då
Smaka av med salt och vitpeppar

Smörj en liten form med olja eller smör

När pastan har kokat, häll av vattnet och blanda ned i såsen.

Häll hälften av pastan-i-sås i formen
Lägg på köttfärsröran
Vispa ihop äggen med ½ dl mjölk och en nypa salt
Rör ihop det med den andra halvan av pasta-i-sås
Toppa gratängen med den blandningen

Kör ca 25-30 min 200 gr


Ta ut och låt vila 15-20 under folie


Jag valde Chilisause som tillbehör.
Lingonsylt hade varit bättre
(jag provade en liten portion)